Seboreik Dermatit

Seboreik dermatit, saçlı deriyi ve yüzü etkileyen kronik bir deri hastalığıdır. Saçlı deride sarı-beyaz kepeklenmeler, yüzde ise kaş, burun ve burun kenarlarını etkileyen kızarıklıklar şeklinde görülür. Ayrıca kulak içi, göğüs arası ve koltuk altlarında da görülebilir. Hastalık kişinin görünümünü etkileyebilir ve stresli dönemlerde aktifleşebilir.

Seboreik dermatitin nedeni tam olarak bilinmemekle birlikte yapısal faktörler ve Malassezia adlı mantar mikrobu düşünülen nedenler arasında yer alır. Bu hastalıkın tedavisi için çeşitli topikal ve sistemik tedaviler mevcuttur. Deri bakım ürünleri de hastaların rahatlamasına yardımcı olabilir.

Seboreik Dermatit.webp

Seboreik Dermatit (Yağlı Egzama) Nedir?

Halk arasında yağlı egzama olarakta bilinen Seboreik dermatit, saçlı deriyi ve yüzü etkileyen kronik bir deri hastalığıdır. Cilt yağlanmasının yoğun olduğu bölgelerde, özellikle saçlı deri ve yüz gibi alanlarda görülen, yağlı ve kabuklu döküntülerle kendini gösterir. Saçlı deride seboreik dermatit, sarı-beyaz kepeklenmeler ile, yüzde ise kaş, burun ve burun kenarlarını etkileyen kızarıklıklar şeklinde görülür. Ayrıca kulak içi, göğüs arası ve koltuk altlarında da görülebilir. Seboreik egzama kişinin görünümünü etkileyebilir ve stresli dönemlerde aktifleşebilir.

Seboreik Dermatit Belirtileri Nelerdir?

Seboreik dermatit belirtileri kişiden kişiye farklılık gösterebilir. En sık karşılaşılan seboreik egzama belirtileri şunlardır:

• Kafa derisinde, kaşlarda veya sakalda kepeklenme.

• Kafa derisinde, kulakların arkasında, yüzde, koltuk altlarında, göğüste sarı veya beyaz renkli kabuklanma ve pullu döküntü.

• Ciltte kızarıklık.

• Kaşıntı ve yanma.

Seboreik dermatit hastalarında görülen belirtiler genellikle stres, mevsim geçişi, soğuk ve kuru hava gibi durumlarda şiddetlenme eğilimindedir.

Seboreik dermatit, özellikle bebeklerde kafa derisinde sarı-kahverengi kabuklanma ile karakterize bir durumun gelişmesine yol açabilir. Çoğu bebek bir yaşına kadar bu problemden kurtulurken bazı bebeklerde bu sorun ergenliğe kadar devam edebilir.

Seboreik Dermatit Nedenleri Nelerdir?

Seboreik dermatitin nedeni tam olarak bilinmemekle birlikte yapısal faktörler ve Malassezia adlı mantar mikrobu düşünülen nedenler arasında yer alır. Normalde, sağlıklı ciltte bulunan bu mantar, yağlı ciltlerde veya bağışıklık sisteminin zayıfladığı durumlarda cilt problemlerine yol açabilir.

Seboreik dermatit gelişiminde rol oynayabileceği düşünülen diğer faktörler arasında bağışıklık yanıtındaki bozulma (immunsupresyon), Parkinson hastalığı, yüz felci ile çinko, niasin ve pridoksin eksiklikleri bulunmaktadır.

Seboreik dermatit risk faktörleri ise AIDS, bazı kanser türleri ve bağışıklık baskılayıcı ilaçların kullanımıyla bağışıklık sisteminde zayıflama, kalp krizi, inme gibi ciddi tıbbi durumlar, Parkinson hastalığı, depresyon gibi psikiyatrik ve nörolojik hastalıklar ve belirli ilaçlar olarak sayılabilir. Seboreik dermatit özellikle bebeklerde ve 20-50 yaş arası yetişkinlerde sık görülürken, erkeklerde kadınlara göre daha yaygındır. Ayrıca, yağlı cilt tipine sahip bireylerde de seboreik dermatit riski yüksektir.

Seboreik Dermatit Tedavisi Nasıl Yapılır?

Seboreik dermatit tedavisi için çeşitli topikal ve sistemik tedaviler mevcuttur. Deri bakım ürünleri de yağlı egzama olarak bilinen seboreik egzama hastaların rahatlamasına yardımcı olabilir. Seboreik dermatitin tedavisinde temel olarak tıbbi şampuanlar, kremler ve losyonlar kullanılır. Bunlar, ciltteki yağlanmayı kontrol altına alarak ve inflamasyonu azaltarak belirtileri hafifletmeye yardımcı olabilir. Ayrıca, hastanın evde uygulayabileceği çeşitli yöntemler de hastalık belirtilerinin hafiflemesine yardımcı olabilir. Bu yöntemler arasında, stresi azaltmak, sağlıklı beslenmek, uyku düzenine dikkat etmek ve uygun hijyenik uygulamaları takip etmek bulunur. Tedavi planı genellikle hastanın semptomlarına, cilt tipine ve hastalığın şiddetine bağlı olarak kişiye özgü olarak belirlenir. Hastanın doktoruyla birlikte belirlenen tedavi planına düzenli olarak uymak önemlidir.